Forskningsmetode for sykepleierutdanningene (Heftet)

Forfatter:

, , og

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 255
Forlag: Abstrakt
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788279353676
Omtale Forskningsmetode for sykepleierutdanningene
Denne boken gir en introduksjon til forskningsmetode for sykepleierutdanninger. Boken dekker både kvalitative og kvantitative forskningsdesign. Forfatterne har en pragmatisk holdning til metoder, og framhever at det er formål og problemstilling som bestemmer hvilken framgangsmåte som bør benyttes når undersøkelser gjennomføres. Boken har mange relevante, og i hovedsak norske eksempler på sykepleieforskning.
Line Christoffersen har en ph.d. i markedsføring fra Handelshøjskolen i København. Hun er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt forøkonomi og administrasjon, og underviser i forskningsmetode. Hun har tidligere arbeidet som kvalitativ konsulent i TNS Gallup og vært forskningsleder for kvalitativemetoder i Ipsos MMI. Hun har skrevet flere bøker om forskningsmetode.

Asbjørn Johannessen er sosiolog og førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus,Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag. Han har lang undervisningserfaringi samfunnsvitenskapelig metode, og har skrevet flere bøker om forskningsmetode.

Per Arne Tufte er siviløkonom fra BI og dr.polit. i sosiologi fra Universitetet i Oslo.Han er førsteamanuensis ved Høyskolen i Oslo og Akershus, Institutt for sosialfag,tidligere forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Han har undervist i forskningsmetode og kvantitativ metode ved Universitetet i Oslo,Høyskolen i Oslo og flere andre høyskoler i Norge. Han har publisert flere bøker og artikler om forskningsmetode og vitenskapsteori.

Inger Utne er utdannet sykepleier og har sykepleielærerutdanning fra Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet. Hun har hovedfag i helsefag og en ph.d. fra Universitetet i Oslo. Hun er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for sykepleie. Hun har mange års erfaring fra undervisning av sykepleierstudenter på bachelor-, videreutdanning- og masternivå.

Til toppen