

[image: cover]



  

  I denne dokumentarboken finner du den spennende og dramatiske historien om 
    kommersiell riksdekkende radio i Norge. Gjennom grundig journalistisk gravearbeid og med hjelp av et 
    hundretalls kilder, avdekker forfatterne hvordan naive politikere, grådige forretningsfolk, dyktige 
    strateger, kyniske redaktører og folkelige programledere – samt en solid porsjon med flaks! – gjorde 
    P4 til en pengemaskin for sine eiere. Derfor sto også mye på spill da ny konsesjonen skulle tildeles 
    i 2002, ti år etter første sending.
  

  Radiokrigen er beretningen om hvorfor P4 ble en suksess og hvorfor 
    Kanal 24 aldri ble det, fortalt og forklart innenfor rammene av den historiske symbiosen mellom media, 
    politikk og næringsliv i Norge.

  

  «Boken er en grell avsløring av korrupsjon på norsk.»

    – Stavanger Aftenblad


Svein Tore Bergestuen
og Bjørn Eckblad

Radiokrigen

Lyden av pop, penger
og politikk

FONT FORLAG


Prolog

–No e’ eg nervøs!

Kirke- og kulturminister Valgerd Svarstad Haugland er på vei ned med heisen fra «glassburet», det interne navnet på statsrådsseksjonen i Kultur-og kirkedepartementets sjette etasje.

Klokken er snart halv fem fredag 20. desember 2002. For mange er dette den siste arbeidsdagen før jul. Ute haster handlende Oslo-folk av gårde i tussmørket.

Sammen med Svarstad Haugland står rådgiver Gjermund Løyning og statssekretær Yngve Slettholm, samtidskomponisten og maratonløperen som 13 måneder tidligere var blitt hentet inn for å toppe KrFs lag på det mediepolitiske området. Det er første og eneste gang Slettholm hører statsråden bruke slike ord om sin egen sinnsstemning.

Men så er de da også på vei for å detonere en bombe i det norske mediemiljøet. De skal kunngjøre hvem som har fått konsesjon til å sende riksdekkende reklameradio de neste ti årene.

Omtrent samtidig tar Kulturdepartementets ekspedisjonssjef, Roy Kristiansen, en telefon til Rune Brynhildsen, som befinner seg sammen med sine ansatte i P4s lokaler Den tidligere journalisten, fotballkommentatoren og PR-mannen var blitt hentet til P4 trekvart år tidligere med én hovedoppgave: sikre P4 konsesjon for en ny tiårsperiode.

Nå tror ikke Brynhildsen sine egne ører. Roy Kristiansen har nettopp gitt ham et forvarsel om nyheten som snart skal ødelegge julefeiringen for en rekke mennesker.

– Kødder’u?

– Nei, beklager, det gjør jeg ikke, svarer Kristiansen med sin mørke, litt buldrende stemme.

Dagen før, på den siste regjeringskonferansen før jul, hadde Venstre-leder Lars Sponheim varslet trøbbel da regjeringen skulle fatte sitt endelige vedtak i P4-saken.

– Dette blir skikkelig bråk!

Sponheim gjentok sin advarsel fra tidligere møter i regjeringen. Han var sterk motstander av det som var i ferd med å skje. Men kulturministeren hadde bestemt seg. Valgerd Svarstad Haugland hadde lagt fram saken med stor intensitet og sterke følelser. Sponheim mente at det nærmest lyste P4-hat av statsråden.

Høyres nestleder, Per Kristian Foss, hadde meldt seg inhabil i regjeringens formelle behandling av saken. Foss er nemlig samboer med Jan Erik Knarbakk, som er direktør i Norges ledende mediekonsern, Schibsted. Foss ga likevel klar beskjed om hva han mente: P4 burde beholde konsesjonen. Hvorfor hisse opp en million velgere ved å ta fra dem yndlingskanalen deres?

Men nå var det bestemt. Svarstad Haugland stolte på Roy Kristiansens vurderinger. Og på sin egen magefølelse.

Bare pressekonferansen gjensto. Så kunne Valgerd ringe julen inn.

Jon Berge er spent, men ikke nervøs. Redaksjonslederen i P4 tilhører det massive flertallet som nærmest tar det for gitt at radiokanalen han jobber i skal få fornyet konsesjon. Samme høst har Berge investert rundt 100 000 kroner i aksjer i egen bedrift. Sytten Tretti-produsent Arne Sandvik sitter med over 18 000 P4-aksjer til en verdi av mer enn 220 000 kroner. I begynnelsen av desember hadde han økt innsatsen med vel 40 000 kroner. Da sto P4-aksjen i snaut 11 kroner.

Ett år tidligere hadde aksjen stått i 20 kroner. Men nå, den siste uken før jul, steg plutselig P4-kursen igjen, i takt med spenningen rundt konsesjonstildelingen. De siste som kjøpte aksjer før Valgerd Svarstad Haugland påbegynte sin pressekonferanse, betalte 12 kroner og 20 øre per aksje. Pluss meglerhonorar.

Tidligere denne fredagen har Jon Berge vært på statsministerens halvårlige pressekonferanse på Grand Hotell, tre etasjer under P4-lokalene. Der har han spurt Kjell Magne Bondevik om utfallet av konsesjonsbehandlingen.

– Vel, Valgerd har sagt at det er en skjønnhetskonkurranse. Da er det vel den skjønneste som vinner, da, hadde Bondevik svart med sitt sedvanlige smil. Statsministeren hadde helt andre saker å stri med. Høsten hadde vært tøff, og en meningsmåling samme dag viste at han aldri hadde vært mindre populær som statsminister enn akkurat nå.

Jon Berge måtte vente enda en stund før han fikk vite hvordan det ville gå med investeringen og arbeidsplassen hans.

Fem og en halv time senere tar journalister, aksjemeglere, medieaktører og departementets egne byråkrater plass i auditoriet dypt inne i R5, som er betegnelsen de fleste bruker om arkitekt Torstein Rambergs moderne bidrag til Regjeringskvartalet i Akersgata 59.

Yngve Slettholm kan ikke huske andre pressekonferanser med en så fortettet stemning.

– Både VG, TV 2, P4 og mange andre hadde jo selv søkt. Det føltes nok enda mer som å gå inn i løvens hule når du skulle på pressekonferanse med disse aktørene selv.

Før de gikk inn i heisen hadde han og Svarstad Haugland gjennomgått hva statsråden skulle si. Sannsynlige spørsmål fra journalistene – og forslag til hva statsråden kunne svare – var formulert i et såkalt håndnotat som fagfolkene i Medieavdelingen hadde utarbeidet for statsråden.

Auditoriet er fullt. Børsen er stengt. Valgerd Svarstad Haugland er nervøs. Hun bøyer seg mot ekspedisjonssjef Roy Kristiansen og spør om noen fra Kanal4-ledelsen er til stede. Han peker på tidligere P4-redaktør Anne Jortveit. Det siste halvåret har hun jobbet for Kanal4.

Svarstad Haugland rensker stemmen.

I lokalene til P4 har alle de ansatte samlet seg for å få med seg avgjørelsen. Også de som har fri. Den ene av denne bokens forfattere, Svein Tore Bergestuen, gjør de siste forberedelsene til Sytten Tretti-sendingen han skal lede en time senere.

Det meste er klart. Bergestuen diskuterer med sin kollega Arne Sandvik om de skal innlede sendingen med saken om radiokonsesjonen. Kanskje vil det være litt vel navlebeskuende? Dessuten er det jo ingen stor nyhet at P4 får fornyet konsesjonen. I konsesjonsbetingelsene fra 1993 står det jo svart på hvitt at det vil være det normale.

De tar en pause i de redaksjonelle vurderingene og skrur opp volumet på radioen. Det er helt stille i lokalet.

«Departementet har gitt konsesjonen til den søkjaren som har dei mest ambisiøse og varierte planane i høve til allmennkringkastingsoppdraget. Med denne konsesjonstildelinga får vi ein riksdekkjande radiokanal med redaksjonelle ressursar spreidde rundt i heile landet og med klare mål om å gi lyttarane eit breitt tilbod. Selskapet legg opp til eit spanande radiotilbod og til å utfordre NRK med solide journalistiske ressursar,» sier statsråd Valgerd Svarstad Haugland.

Fra P4 kan man se rett over på Løvebakken, der landets lovgivende forsamling sitter. Ganske umiddelbart etter at Svarstad Haugland har åpnet pressekonferansen, begynner uroen å spre seg. Er dama så gal at hun trosser alt og alle?

Usikker, spredt latter kan høres i redaksjonslokalene. Men de fleste er helt stille. Nyhetssjef Kenneth Andresen ser gjennom rommet og møter blikket til administrerende direktør Rune Brynhildsen. Andresen forsøker seg på et smil, men får en rolig hoderisting til svar.

Han rekker å tenke: Hva i helvete er det som skjer?

Så avslutter Valgerd Svarstad Haugland tankerekken for ham.

«Konsesjonen går til … Kanal4.»

Flere P4-ansatte bryter umiddelbart ut i gråt. Gode kolleger ser vantro på hverandre. Har de hørt riktig?

Å ta favorittkanalen fra en million lyttere var ikke akkurat et uttrykk for freidig publikumsfrieri fra regjeringens side. Men situasjonen kunne kanskje ikke bli verre enn den allerede var?

Forholdet mellom KrF og folket – som partiet igjen hadde fått være med å regjere over som følge av Kjell Magne Bondeviks parlamentariske tryllekunster – er allerede tynnslitt. Riktignok er det mer enn fire år siden psykiater Bjørn Lande ga regjeringssjefen diagnosen «en depressiv reaksjon som følge av overbelastning», men Bondevik blir kontinuerlig minnet om den tunge tiden.

Snart skal Rune Brynhildsen bidra med en knallhard sklitakling. I ettermiddagssendingen – på kanalen der han selv er sjef – forteller Brynhildsen 500 000 lyttere at Valgerd må ha rota i medisinskapet til sjefen.

Før sjokket har lagt seg i Karl Johans gate, løper P4’s redaksjonsleder Jon Berge opp til regjeringskvartalet. Han skal ha Valgerd som deltaker i Sytten Tretti. Om han så skal bære henne ned.

– Han var aggressiv. Et visst snev av oppdragelse hører vel med. Men har du trodd det var åpent mål og lissepasning, så … sier Svarstad Hauglands rådgiver og veskebærer, Gjermund Løyning.

Nå er jobben hans å verne statsråden. Han sørger for å plassere seg mellom Berge og Svarstad Haugland. På vei fra R5 til P4-studioet der debatten skal finne sted, har Løyning bare én tanke i hodet:

– Jeg husker jeg tenkte at det er viktig at Valgerd får gå alene – tenke klart og trekke litt frisk luft.

Derfor drar han ned tempoet og prater med Berge. De havner litt bak statsråden.

Berge klarer ikke å dy seg. Han forteller hvor skuffet og overrasket han er. Nevner de 100 000 kronene. Pengene som er tapt.

Valgerd merker seg P4-medarbeiderens klagesang. I ettertid bruker hun dette opptrinnet i flere offentlige sammenhenger for å vise hvor P4-medarbeiderne hadde fokuset.

I P4s lokaler slipper pressen etter hvert inn. Kolleger fra andre medier vil vite hvordan de ansatte reagerer på nederlaget. P4-stjernen Silje Stang, som er aller mest kjent som Otto Jespersens makker og klubbleder i Torsdagsklubben, spissformulerer det mange tenker:

– Måtte hun brenne i helvete!

Like etter kommer Svarstad Haugland inn i P4s lokaler med Jon Berge og Gjermund Løyning på slep. Hun må bokstavelig talt brøyte seg vei gjennom nesten hundre illsinte P4-ansatte som buer mot henne. Stemningen er usedvanlig amper.

Ansvarlig redaktør og direktør Rune Brynhildsen er på plass. Han forsøker å skjule raseriet ved å holde stramt i mappa med papirer, sitter stille foran mikrofonen og ser ned i bordplata. Dagens vinner, Anne Jortveit, sitter ved siden av. Mediekommentator Lasse Gimnes er med for å sette avgjørelsen i perspektiv.

Bergestuen registrerer at Valgerd spør om et glass vann. Ingen reagerer, heller ikke de som har ansvar for å sørge for at gjestene får det de trenger før direktesendingen. Som programleder for Sytten Tretti har Bergestuen mer enn nok med å forholde seg profesjonelt denne ettermiddagen. Det er 30 sekunder til sending da han hører at Valgerds rådgiver sier med tydelig stemme:

– Kan statsråden få et glass vann!?

Et P4-krus med lunkent springvann kommer på bordet rett før vignetten går.

Oslo Børs jekker ned P4-aksjonærenes julestemning ytterligere et hakk. Lille julaften faller prisen på aksjen til 3 kroner og 5 øre.

Nesten 90 prosent av selskapets verdi er blitt borte på ett år.

I en bil parkert ved Ulsrudvann, like ved Østmarksetra øst i Oslo, har en omstridt tidligere partisekretær i Oslo Arbeiderparti fulgt kulturministerens pressekonferanse på radio. Den da 50 år gamle mannen var noen dager tidligere kommet hjem til jul fra luksusvillaen sin i et av Sør-Afrikas rikeste nabolag.

Nå har Svein Larsen fått nok en grunn til å smile. Han har nettopp vunnet den nasjonale konsesjonen for å drive reklameradio i Norge.

For andre gang.


«Det startet med en håndskrevet lapp fra Langslet.»
– ROY KRISTIANSEN, KULTURDEPARTEMENTET

NRK-monopolet sprekker

For å forstå det som skjedde før jul i 2002, da P4 mistet konsesjonen etter nesten ti års drift, er det nødvendig å gå tilbake til 1980-årene. Popkulturelt var det mohairgenserens, synthpopens og Lady Dianas tiår. Mediepolitisk tilhørte det nærradiostasjonene, satellitt-TV-kanalene og Lars Roar Langslet.

Den katolske riksmålsforkjemperen og forfatteren av bøker som Konservatismen fra Hume til i dag, Enhet og mangfold og Forandre for å bevare ble kulturminister for Høyre i Kåre Willochs regjering i 1981. Verken det øvrige politiske miljøet eller NRK skjønte den gang helt hva som traff dem.

Frislipp

Politikere later til å ha en innebygget hang til å søke kontroll over etermedier. En ting er at frekvensbåndene er en knapp ressurs som noen må påta seg å fordele etter visse prinsipper. Men dypere stikker kanskje frykten for massemedienes evne til å forme folks meninger og påvirke deres valg. Etermedier er slagkraftige politiske våpen som ikke bør havne i feil hender.

I 1906 åpnet Sørvågen telegrafstasjon og begynte å sende de første knitrende vær-og fiskerimeldingene ut til Røst og Lofotflåten.

Da det 18 år senere formelt ble tillatt å ta imot utenlandske radiosendinger i Norge, var det teknikken, rekkevidden, distriktspolitikken og valg av forretningsmodell som sto i sentrum for oppmerksomheten. Politikerne var ikke spesielt opptatt av hva som skulle sendes da det første private kringkastingsselskapet, Kringkastingselskapet A/S, kom i drift i 1925.

Fra rundt 1930 forandret imidlertid dette seg. I sitt verk om NRKs historie beskriver kringkastingshistoriker Hans Fredrik Dahl hvordan ulike interesser kjempet for å forme radioen slik de selv så det best. Det var distriktenes interesser, økonomiske interesser og det var kulturelle interesser. Kirkedepartementets utgangspunkt, slik det var formulert av det såkalte Vigstad-utvalget, var «hvilken enorm rolle kringkastingen spiller og vil komme til å spille i folkenes kulturliv».

Dette ble skrevet i 1931. De skulle bare ha visst.

Konklusjonen den gang ble at kringkasting i Norge ikke var forenlig med regionale ulikheter. Teknologisk og geografisk måtte man sørge for at «alle» fikk tilgang. Dessuten skulle ingen tjene penger på kringkastingen, som dermed ble opphøyet til en meningspåvirkende monopolinstitusjon i samme liga som skolen og Kirken. På disse grunnleggende premissene ble statsmonopolet NRK tuftet i 1933.

NRK ble et verktøy i folkedannelsens tjeneste. Folket skulle opplyses og løftes. I slutten av 1970-årene var målsak og sosialisme «antakelig en hyppigere kombinasjon på Marienlyst enn noe annet sted i landet», anslår Dahl.

I etterkrigstidens arbeiderpartistat var NRK en av nøkkelinstitusjonene. Arbeiderpartiet anså nærmest NRK som sitt eget våpen i kampen om politisk-kulturelt hegemoni, ifølge Rune Slagstad i boken De nasjonale strateger.

Men så, i 1981, hadde Høyre-kreftene og Lars Roar Langslet fått nok trykk på kjelen til å bryte det Ap-styrte monopolet. Likevel skulle det gå ytterligere 20 år før John G. Bernander ble den første kringkastingssjefen (siden Olav Midttun gikk av i 1947) som ikke kom fra Arbeiderpartiet.

Kåre Willoch utnevnte sin regjering 14. oktober 1981 etter en valgkamp der liberalisering av mediesektoren var et av løftene. Folk var lut lei NRK, mente man i Høyre. Litt som Pink Floyd hadde sunget året før: We don’t need no education. We don’t need no thought control.

Det var på tide å slippe flere lokale krefter til i eteren enn de få skolene og studentradioene som hadde fått tillatelse til såkalt begrenset kringkastingsvirksomhet i slutten av 1970-årene.

Nå skjedde alt ekstremt fort – og i mye større skala. Langslet jekket korken av en godt ristet champagneflaske.

– Det startet med en håndskrevet lapp fra Langslet: «Jeg tar sikte på å dele ut et knippe nærradio-og lokal-TV-konsesjoner før jul», husker Roy Kristiansen.

Under Langslet fikk Kristiansen plass på et team av hardtarbeidende embetsmenn som ville ha vært medaljekandidater hvis det fantes en olympisk øvelse i kvikt byråkrati med store politiske konsekvenser. Kristiansen samarbeidet tett med de to juristene på Langslets team, daværende underdirektør Helge Sønneland og Bengt Olav Hermansen.

Kristiansen var cand.mag. med russisk, norsk og historie i fagkretsen. Han var relativt nyansatt i Kirke-og undervisningsdepartementet, som håndterte mediesakene, men hadde bak seg tre års fartstid i UD og to mislykkede forsøk på å komme seg inn i diplomatiet via aspirantkurset.

I stedet for eksotisk utferd i nasjonens tjeneste, fikk Dokka-mannen en sentral rolle i utformingen av norsk mediepolitikk.

Kristiansen og kollegene i byråkratiet skulle – etter Langslets anvisning – unngå å bli fanget i en langsomtkokende suppe av lovendringer og forskriftsjusteringer. I stedet gikk man for rakettstart med nærradiodrift på forsøksbasis.

Langslet var selv forbauset over at en prosess i regjeringssystemet kunne skje så fort. NRK-monopolet sprakk samme dag som polsk opprørspoliti, støttet av stridsvogner fra hæren, gikk til angrep på de streikende arbeiderne ved kullgruven Wujek i det sørlige Polen. Aksjonen 16. desember 1981 ble den blodigste enkeltepisoden under Lech Walesas folkelige opprør mot det daværende polske kommunistregimet. I Norge var Hedmarktoppen Folkehøgskole blant de første til å ta i bruk den nyvunne eterfriheten. Sangen som ble kringkastet, het På Furubergets stier, komponist var skolens medieleder Steinar Aabø og artisten var hans kone. Denne sendingen ble kringkastet via en 0,8 watts sender drevet av tre lommelyktbatterier. Ordinære sendinger tok til 7. februar 1982.

Fra 1981 ble det gitt et femtitall prøvetillatelser, og fra 1984 var det mer eller mindre fritt frem. Våren 1988 fikk Nærkringkastingsnemnda inn hele 634 søknader om å få drive nærkringkasting, hvorav 532 var rene nærradiosøknader. Til sammen hadde søkerne oppgitt forventede reklame-og sponsorinntekter i størrelsesorden 180 millioner kroner. Dette året ble det gitt 486 konsesjoner for nærradiodrift i Norge. Kristne, venstreradikale, bygdelag, organisasjoner og tilhengere av Acem-meditasjon – og etter hvert også avisene – bidro til at nærradiofloraen vokste med en formidabel kraft.

Nærradiorevolusjon

I begynnelsen av 1984 nedsatte Arbeiderpartiet et medieutvalg til vern mot høyrevinden som blåste over medielandskapet. Blant oppgavene var en løpende vurdering av den rivende utviklingen innenfor mediepolitikken. Lene Løken og Reiulf Steen var blant utvalgsmedlemmene.

– Frisleppet i mediepolitikken var en av de store vinnersakene for oss i 1981. Det var overmodent. Men det var beinhard motstand i Ap. NRK hadde jo bare tillatt prøvesendinger med radio på en og annen speiderleir der senderen var så svak at sendingene ikke rakk utenfor gjerdet, sier Høyre-politiker og nærradioforkjemper Hallgrim Berg.

Viljen til å satse i det jomfruelige markedet var voldsom, selv om det til å begynne med var forbudt med reklame på lufta.

– Lokalradio var frivillig virksomhet. I mange stasjoner var spørsmålet om du skulle sitte hjemme og røyke rullings og gå på trygd, eller om du skulle sitte i studio og røyke rullings og gå på trygd, sier Stig Hjerkinn Haug, som begynte med salg av radioreklame i 1980-årene.

En egen Nærkringkastingsnemnd fikk i oppdrag av Langslet å evaluere prøvesendingene. Hva sendte nærradioene ut i eteren, og hvor gikk veien videre?

For å evaluere må man erfare. En av nemndas oppgaver var derfor å høre gjennom timevis med prøvesendinger fra dypet av nærradiobrønnen. Nemndmedlem Lene Løken, en P2-lytter med forkjærlighet for klassisk og jazz, tok det til husarbeidet. Mens hun gjorde rent på kjøkkenet eller strøk klær.

– Jeg har virkelig lyttet i timevis. En ting er hvis du tilhører den aktuelle menigheten eller selv kommer fra nærradioens hjemkommune. Men ellers var det mye amatørmessig plapring.

Løken ville undersøke om nærradiorevolusjonen hadde gitt resultater som sto i stil med begrunnelsen for Langslets frislipp: Han ville slippe nye grupper til i eteren, og han ønsket å åpne for en variasjon av ytringer. Løkens planlagte hovedfag i sosiologi ble aldri noe av, men hun fant ut at det faktisk var flere som slapp til, og at andelen kvinner faktisk var litt høyere i nærradioene enn i de tradisjonelle mediene. Aktørene var dessuten litt yngre.

– Men sosioøkonomisk var de veldig like dem som slapp til i tradisjonelle medier. De samme gruppene som kom til orde før, fikk nye kanaler. De svake gruppene var ikke der, sier Løken.

I 1988 ble nærradio gjort permanent til tross for manglende demografisk omveltning i eteren. Og det ble åpnet for reklame. Begrunnelsen fra Kirke-og undervisningskomiteen var «omsyn til utvikling av det lokale kulturarbeidet og utviding av ytringsfridom».

I Radio Motor i Oslo kjørte redaktør Roy Hovdan påkostede morgensendinger med Tande-P som programleder. Kanalen hadde fine lyttertall å vise til. Hovdan var mer enn klar til å ta imot annonsører som ville fylle sendeskjemaet med reklamepauser.

– Vi trodde vi skulle sortere køen. Vi hadde ikke et salgsapparat, det var mer et ordremottak.

Satsingen bar seg ikke. Kanalen klarte ikke å skaffe nok reklameinntekter til å finansiere driften og Radio Motor gikk konk et snaut år etter at det ble tillatt med reklame i nærradio. Men Hovdan ble med videre i radiohistorien.

På denne tiden jobbet Bjørn Faarlund i Radio 1, og sammen med blant andre Jørgen Slips, Lars Eikanger og Madeleine Cederström fikk han stjernestatus som radioprogramleder i Oslo. Kanalen opplevde en enorm suksess blant nyfrelste nærradiolyttere i hovedstaden. Allerede før det ble åpnet opp for reklame i nærradio drev Radio 1 og andre kanaler systematisk med skjult reklame. Sjefbyråkraten i Kulturdepartementet, Roy Kristiansen, straffet Radio 1 ved å inndra kanalens konsesjon for en måned.

– Ja, jeg husker vi lagde ulovlig reklame, skjult som stillingsannonser. Det skjedde ved at vi først skrøt masse og ga opplysninger om selskapet, før vi spurte: «Forresten, vil dere jobbe der?» husker Faarlund.

Det var ikke bare på lufta det var «texas». Madeleine Cederström husker hvordan stjernestatusen åpnet dørene i utelivsbransjen for de unge programlederne i jappetida.

– På den tiden ga de oss cash for å gå på disco. Det var Tiffany og Cats og Radio 1s diskotek. Det fløt av dop og våpen til tross for at det lå rett overfor politistasjonen, husker Cederström.

Men hva var det som hadde fått folk til å begynne å høre på andre kanaler?

– NRK kjørte jo disse fiskerirapportene. Det var den sämste radio du kunne tenke deg. NRK var jo urtråkig!

Svenske Jörgen Widsell synes forklaringen er enkel. Vi skal høre mer om ham siden. Den tidligere maoisten spiller en betydningsfull rolle i norsk radiohistorie.

NRK-strid

Tor Fuglevik, mannen som mente at «før P2 kom på lufta i 1984 var NRK i den utrolige situasjon, sammen med Albania og Nord-Korea, at man bare hadde én radiokanal», hadde ikke selv bakgrunn som maoist. Han stemte SV og var en mann for statsmonopolet NRK. Fra han ble ansatt som reporter i 1971 og til han sluttet som radiodirektør i 2001, kjempet Fuglevik for at NRK skulle ha mest mulig plass i eteren. Og for at det skulle være mest mulig plass til ham selv i NRK: I 1980-årene var ingen i NRK mer ung og fremadstormende enn Tor Fuglevik.

– NRK radio var i flere tiår forhindret fra å utvikle seg på en naturlig måte. Det gjorde blant annet at nærradioene – som fra begynnelsen av åttitallet poppet opp som paddehatter – kunne vokse og etter hvert få en markedsandel på 25–30 prosent, sier han.

Egentlig mener Fuglevik at feilen ble begått allerede i slutten av 1970-årene. Spørsmålet om NRK skulle få sin andre radiokanal endte i en klassisk norsk lokaliseringsstrid. Stortinget hadde på denne tiden beslutningsmyndighet ned på detaljnivå i NRK, for eksempel når det gjaldt hvor mange nye stillinger som skulle opprettes ved det enkelte distriktskontor. Da politikerne på tinget til slutt fattet et P2-vedtak, var det med påbud om lokalisering i Trondheim. Og beskjed om at den nye kanalen skulle drives som en konkurrent til dominerende P1.

Det hører med til historien at Fuglevik lenge hadde jobben som P2-sjef i sin hule hånd. Men i 1984 ansatte Lars Roar Langslet helt overraskende Arne Bonde i stedet – mot daværende kringkastingssjef Bjartmar Gjerdes innstilling.

Dette var selvfølgelig en strek i regningen for den ambisiøse Fuglevik. Men først og fremst var det, ifølge Fuglevik, en ulykke at to konkurrerende NRK-kanaler fikk bygge opp hver sin identitet og frese mot hverandre i kampen om lytterne. Det de burde gjort, var å samarbeide om å møte utfordringen fra nærradioene.

Fuglevik begynte å argumentere for at NRK trengte mer plass. En tredje kanal. Det var for mye stoff som lå og fløt, for mange konsertopptak som aldri ble spilt.

Men det var først da Ap-strategen Einar Førde ble kringkastingssjef i 1989 at P3 ble realpolitikk. En morgen hadde Fuglevik fått nok.

– Rett etter nyhetene klokka halv sju hørte jeg «I Just Called To Say I Love You» med Stevie Wonder samtidig i P1 og P2, med anslagsvis fem sekunders tidsforskyvning. Ved at P1 og P2 på denne måten sloss om de samme lytterne med identisk musikk på samme sendetid, ble NRK håpløst sårbar overfor nærradiostasjonene, som selvsagt lo godt av oss. Hadde NRK allerede fra 1984 klart å lage to komplementære kanaler som til sammen favnet videre, er det ikke tvil om at nærradioen i Norge hadde blitt værende mye mer av et nisjefenomen uten vekstmulighet, mener Fuglevik.

Einar Førde skal ha vært positiv til en tredje kanal – en ungdomskanal – med en gang. Og P3 kom. Men til tross for Førdes svært tette bånd til regjeringen ble ikke kanalbuketten akkurat slik han og Fuglevik hadde ønsket seg den.

Og her begynner den egentlige historien om P4 – det som i Kulturdepartementets arkiv går under navnet «P3/P4-saken».


«Mye skulle strammes opp
i kjølvannet av Langslets frislepp.»
– ÅSE KLEVELAND, AP

Kamp om frekvensene

I 1987 dominerte Whitney Houston VG-lista med albumet Whitney, tett fulgt av Alison Moyets Raindancing, Suzanne Vega med Solitude Standing og Samantha Fox med – ja, Samantha Fox. Samtidig nærmet nærradiobølgen seg toppen. Hele tiden i håp om at reklame ville bli tillatt i en ikke altfor fjern fremtid.

I juni gjorde NRK den første formelle henvendelsen til sin eier med ønske om å utvide tilbudet fra to til tre radiokanaler. Eieren het den gang Hallvard Bakke, statsråd i Kultur-og vitenskapsdepartementet.

P3 er i dag NRKs ungdomskanal, markedsorientert og musikktung. Det var imidlertid ikke ønsket om å fri til ungdommen som drev NRK til handling i 1987.

Innsalget overfor departementet var tvert imot konstruert rundt behovet for å styrke tilbudet av klassisk musikk. Og det var egentlig ingen bråhast, heller. Konkurransen fra nye radiostasjoner og TV-kanaler ble riktignok brukt som begrunnelse for P3-søknaden, men lansering en gang «midt på 1990-tallet» ville være godt nok. Slik så verden ut i 1987.

Rett før jul 1990 var den tilsynelatende snudd på hodet. NRK hadde plutselig fått det travelt. Eller var det kanskje bare den nye kringkastingssjefen, Einar Førde, som hadde sett skriften på veggen?

Førdes plan

Einar Førde var fra Høyanger i Sognefjorden. I Arbeiderpartiet ble han en av de sentrale ideologene. Fra 1979 til 1981 var han statsråd, først under Odvar Nordli, deretter Gro Harlem Brundtland. Så feide Kåre Willoch inn med høyrebølgen, før Brundtland tok over igjen i 1986. I denne perioden var Førdes rolle å kjempe slagene i stortingssalen som parlamentarisk leder for Ap. Men så, i 1988, takket 45-åringen overraskende nei til videre stortingskarriere. Da han i samme åndedrag gikk offentlig ut og sa han at han ville bli ny kringkastingssjef etter Bjartmar Gjerde, fikk opposisjonspolitikere som Kåre Willoch og Carl I. Hagen fullstendig hakeslepp.

Mens Gjerde la seg lett bakpå da Langslets liberalisering feide over medielandskapet, har Førde fått æren for å ha ført NRK inn i den nye mediealderen. Ettermælet hans i NRK har mange fasetter.

Han så tidlig hvordan digital overføring av radio og fjernsyn kunne utfordre NRKs posisjon, samtidig som det åpnet store nye muligheter.

Til Kringkastingsrådet sa Førde: «Eg er som alle veit eigentleg reklamemotstandar. Eg er eigentleg jomfru, som ho sa jenta.» Men han skjønte at NRK måtte forholde seg til resten av mediemarkedet. Og til konkurranse. Det var en helt ny situasjon for statsmonopolisten NRK.

Idéhistorikeren Rune Slagstad definerer Førde som en av de fire markedsteknokratene i arbeiderbevegelsens styringselite i 1990-årene. De andre var Statoils Harald Norvik, Telenors Tormod Hermansen og Maktutredningens og utdanningsreformens Gudmund Hernes. Av Slagstad får Førde hovedansvaret for markedstilpasningen av Aps prinsipprogram i 1981. Noen av sosialdemokratiets hellige kyr måtte slaktes. Blant dem var statsmonopolene.

Da han kom til NRK, markedstilpasset Førde også denne institusjonen. På radiosiden skjedde dette, som vi skal se, noe mer motvillig enn historiebøkene så langt har kunnet fortelle.

Einar Førde fortsatte nemlig sitt liv som politisk dyr i hjørnekontoret på Marienlyst i Oslo. Her ligger NRKs hvite hus midtveis mellom Blindern og Menighetsfakultetet – et mer perfekt sted å havne for en tidligere kirke-og undervisningsminister er vanskelig å tenke seg. En overordnet utfordring var å sikre NRK fortsatt politisk legitimitet. Én måte å gjøre det på var å feste stålgrep om statskringkasterens posisjon som markedsleder. Bare slik kunne NRKs eneste inntektskilde, den politisk følsomme lisensen, la seg forsvare overfor publikum.

I lys av dette var det klart at NRK måtte ha en tredje radiokanal. Flere utvalg og grupper ble nedsatt for å utrede hvordan den skulle legges opp. Frank Rossavik skriver i Førde-biografien Stikk i strid at P2-sjef Arne Bonde ville ha P3 som en kanal for NRKs distriktskontorer og at konkurransen mellom P1 og P2 skulle fortsette. Dette skal Førde ha vært åpen for på et tidlig tidspunkt, blant annet fordi en slik distriktskanal hadde vært en suksess i Sverige.

Rossavik skriver:

Og då han i 1991 ville ha politikarane til å gje grønt lys for P3, var det argumentet om satsing på ein distriktskanal som blei brukt. Men Førde endra syn av to grunnar. Den eine var at Stortinget i 1991 hadde opna for P4, den første landsomfattande, reklamefinansierte radiokanalen, noko som auka NRKs behov for å gjera grep med radiotilbodet. Den andre grunnen var at han merka at ’distriktssjefanes prioriteringar gjekk i retning av fjernsyn’.

Beslutningen om å la NRK utvide radiotilbudet fra to til tre kanaler har ikke satt store spor i historiebøkene. Den andre Førde-biografen, Tor Obrestad, nevner at NRK i 1991 fikk tillatelse til å etablere en tredje radiokanal, P3, og at P4 kom på lufta 15. september 1993. Mediehistorikerne Ketil Jarl Halse og Helge Østbye slår i Norsk Kringkastingshistorie fast at det var bred enighet i Stortinget om «P4-saka», mens Ap, KrF og Sp sikret NRK P3.

Televerket tar teten

Historien om hvordan NRK i kompaniskap med Televerket og Samferdselsdepartementet, helt inn i tolvte time, forsøkte å hindre at P4 skulle bli en slagkraftig konkurrent, er oppsiktsvekkende.

I oktober 1989 fikk Arne Strand og Kjell Lokvam, ifølge Obrestad, beskjed av Førde om å utrede en utvidelse til tre radiokanaler. Svaret kom i august 1990. Konklusjonen var positiv.

Dette var høsten da Saddam Hussein invaderte Kuwait. Diktatoren nektet å høre på advarslene fra FN og president George Bush senior. Mens konflikten tilspisset seg oppunder jul med troppeoppbygging langs grensen til Kuwait, ba NRK sin eier – Kirke-og kulturdepartementet – om at planene for P3 måtte forseres. Og nå fremmet ikke NRK forslag om et nytt P3 for å få bedre plass til Beethovens symfonier:

«Lyttertallene viser at NRK har mistet mye av grepet på ungdommen. En tredje radiokanal vil gjøre det mulig å tilby ungdommen et langt bedre tilbud av musikk over lengre flater og innenfor ulike genre enn det er plass til i dag. Det vil åpne for overføringer av konserter som særlig ungdom er interessert i,» heter det i et brev til Kirke-og kulturdepartementet.

Det poengteres også: «Bortsett fra det islandske kringkastingsselskapet, er NRK det eneste nasjonale kringkastingsselskap i Vest-Europa som bare har to kanaler.» Så var det også nevnt.

Nærradioene var som spekkhoggere rundt hvalen. Førde måtte slå tilbake.

I seks år hadde NRK drevet P1 og P2 i konkurranse med hverandre. Men i 1984 hadde Norge fått mer plass i eteren. På en internasjonal frekvenskonferanse var landet blitt tildelt frekvensressurser nok til å etablere ytterligere to riksdekkende høyeffektsnett.

Dette ville være nett av samme type som P1 og P2, med sterke sendere som gir gode mottaksforhold også i bil. Frekvenser var et knapphetsgode fordi hvert land bare kunne sende på visse fastlagte frekvenser uten å forstyrre sendingene i andre land. I norsk politikk og forvaltning omtales gjerne disse nettene, som brukes til å sende riksdekkende radio og fjernsyn, som bakkenett.

Navnet har opp gjennom årene forvirret mange. For det er ikke slik som man skulle tro, at bakkenettet ligger nedgravd i bakken. Det betegner tvert imot et nett av hovedsendere for radiobølger som er montert i sendemaster på fjelltopper rundt om i hele landet. Disse senderne har navn som Halden, Gulen, Vealøs og Gaustatoppen. Lørdagskvelden foran fjernsynet på Gyldenpris i Bergen ble ikke den samme når senderen på Ulriken lå nede.

NRK ville bruke ett av de to nye radionettene til P3. Men hva med det andre?

Høsten 1990 hadde Stortinget åpnet for TV 2 i et bredt mediepolitisk kompromiss. For å unngå at utenlandske aktører som TV3 stakk av med norske reklameinntekter, så man ingen annen utvei enn å åpne for en norsk reklamefinansiert TV-kanal. Samtidig satte flertallet en endelig strek over NRKs monopol i eteren. Det ble med andre ord åpnet for konkurranse fra riksdekkende kanaler – i både radio og TV.

Dermed skulle veien i prinsippet også ligge vid åpen for et privat P4 – i konkurranse med den kanalviften Førde og Fuglevik hadde på tegnebrettet.

Etter å ha mottatt «søknaden» fra NRK tett oppunder jul 1990 begynte Roy Kristiansen og hans kolleger i Kulturdepartementet umiddelbart å arbeide med P3-saken. Man tok sikte på å legge den fram for Stortinget i forbindelse med den årlige stortingsmeldingen om NRKs virksomhet, en melding som var tenkt fremlagt allerede i mars 1991.

I kjølvannet av at det ble åpnet for TV 2, hadde flere private aktører allerede søkt om å få drive riksdekkende radio. Dessuten lå Frps Jan Simonsen inne med et såkalt Dok. 8-forslag i Stortinget om at regjeringen «snarest mulig» måtte gi konsesjon til en privat riksdekkende radio.

I et notat datert 19. desember 1990 ser heller ikke Roy Kristiansen «noen prinsipielle motforestillinger mot å tillate etablering av en privat riksdekkende radiokanal finansiert med reklame». Kunne en gjøre det med TV, måtte en kunne gjøre det med radio. Dessuten fantes det jo ledig frekvenskapasitet. P3-saken ble dermed til P3/P4-saken.

Einar Førde ble i ettertid kjent som den som vendte NRK i retning markedet. Men tanken om et sterkt, privat P4 fikk ingen hjertelig velkomst på Marienlyst. Ei heller i Televerket, den statlige utbyggeren av teknisk infrastruktur for radio og TV. I stedet ville man beholde alt selv: Ja til P3. Ja til DAB. Nei til P4.

Underlig fremgangsmåte

DAB? Digital Audio Broadcasting er en digital overføringsteknologi for radio, i motsetning til analoge FM-sendinger. DAB komprimerer lydsignalene og gir plass til langt flere kanaler i eteren enn FM gjør.

Etter 15 år med prøvesendinger i Norge er det fram til i dag investert rundt 400 millioner kroner i denne fremtidsteknologien, inkludert produksjons-og lønnskostnader for kanalene Alltid Klassisk og Alltid Nyheter. Men fortsatt har bare et fåtall kjøpt seg DAB-radio, som er nødvendig for å kunne ta inn sendingene.

Kulturminister Trond Giske nekter fortsatt i 2009 å sette en dato for når de gode, gamle analoge FM-sendingene skal opphøre. If it ain’t broke, don’t fix it. Ap-ministeren frykter opprør hvis alle landets radiomottakere plutselig må skiftes ut. Og i motsetning til Valgerd Svarstad Haugland velger Giske å holde seg inne med lytterne. De er tross alt velgere også.

Det stormet i nyhetsbildet disse ukene i januar 1991. Gulfkrigen startet for alvor klokken 02.38 lokal tid 17. januar 1991. Da innledet USAs general H. Norman Schwarzkopf operasjon Desert Storm. Samme natt døde kong Olav V.

Mens amerikanske Apache-helikoptere angrep irakiske luftforsvarsstillinger for å etablere en luftkorridor der FN-styrkene de neste 43 dagene skulle fly til sammen 100 000 bomberaid, ble Slottsbakken i Oslo fylt av levende lys i vintermørket.

Krigen i Gulfen ble et vendepunkt fordi nyhetsmedier for første gang kunne sende 24 timer i døgnet fra kampområdene. De første timene av det amerikanske bombeangrepet var Ted Turners kabel-TV-stasjon CNN den eneste nyhetsorganisasjonen som rapporterte ut fra området.

«Himmelen over Bagdad er opplyst! Krigen har begynt,» ropte CNNs Peter Arnett fra taket på al-Rashid Hotel i Bagdad.

På-stedet-rapportene fra Arnett og kollegene Bernard Shaw og John Holliman skapte mediehistorie og plasserte merkevaren CNN på alles lepper. Også her i Norge flokket folk seg rundt fjernsynet når CNN sto på.

Samtidig som bombene haglet over Irak i direktesendt satellittfjernsyn, var Rolf Møkleby i Televerket opptatt av en annen medierevolusjon. Han så det som helt avgjørende at Norge kom raskt i gang med DAB. Derfor måtte det fjerde riksdekkende radionettet avsettes til forsøksvirksomhet med DAB i stedet for å bli blokkert av en ny konkurrent til NRK.

Påstanden fra Televerket var at hvis man valgte å bygge ut P4 i det fjerde riksdekkende FM-nettet nå, ville det bli umulig å innføre DAB på en økonomisk forsvarlig måte. Dessuten ville P4-utbyggingen bli fryktelig dyr i seg selv. Regningen ville faktisk komme på minst 150 millioner kroner.

I stedet for å blokkere for DAB ved å oppta den fjerde frekvensen kunne NRKs nye konkurrent klare seg med andre former for signaloverføring. En kombinasjon av satellittsendinger og overføring i kabelnett, for eksempel – til dem som hadde tilgang til parabol og kabel-TV. En kunne også bruke «mindre sendere type nærradio». Dette ville riktignok ikke bli helt det samme, innrømmer Møkleby i notatet fra januar 1991:

«En klar ulempe med et slikt nett er at det ikke vil ha dekning av hele arealet, det vil si at det ikke er brukbart for bilmottaking utenom de tettbygde områder.»

Det var ikke første gang teknologene i Televerket og Samferdselsdepartementet stakk kjepper i hjulene for filologene og samfunnsviterne i Kulturdepartementet.

– De satt på frekvensene sine som om det var gull, husker Roy Kristiansen. Gjennom 1980-årene hadde han slitt med å skaffe nye frekvenser til Langslets nærradiorevolusjon. Nå opplevde han regelrett obstruksjon fra alliansepartnerne NRK og Televerkets side.

I begynnelsen av februar 1991 ga Kristiansen uttrykk for frustrasjonen i et internt notat kalt P 4 – FREKVENSKAPASITET:

Norge disponerer i dag frekvenskapasitet tilsvarende fire riksdekkende radiokanaler. Teledirektoratet og NRK har bedt om at en viss del av ressursene – frekvensbåndet 100–104 Mhz – nå reserveres til forsøk med digital lydkringkasting (DAB). Å reservere denne delen av frekvensbåndet vil innebære at det ikke kan sendes ordinær kringkasting mellom 100 og 104 Mhz. Dette vil for det første bety at en god del nærradioer vil måtte endre frekvens. Dette vil skape bråk. For det andre betyr det at det ikke er frekvenskapasitet nok til å sende P 4 gjennom et ordinært oppbygget bakkenett.

Det er opplyst at digital lydkringkasting tidligst vil kunne komme i gang i 1995–96. Erfaringsmessig er det ikke sikkert at dette holder stikk. Det kan godt hende at DAB ikke er noen realitet før mellom år 2000 og 2005. I en slik situasjon er jeg enig med Kjerstad at det ikke er tilrådelig å reservere frekvenskapasiteten til slike formål nå.

NRK og Televerkets framgangsmåte er nokså underlig. Det er klart at en omdefinering av bruksmåtene for radiofrekvenser krever lang varsling, bl.a. i forhold til dem som bruker frekvensene i dag. Skulle en gått inn på NRKs løsning, måtte en varsling ha kommet flere år tilbake.

Politisk har saken også den dimensjon at dersom en disponerer frekvensene på en slik måte at det ikke er plass til et privat P4, vil det knapt være flertall i Stortinget for å akseptere at NRK driver P3.

I denne situasjonen er det bedre at en setter av kanal 12 i fjernsynsbåndet (denne kanalen brukes i dag til militære formål, slik bruk planlegges avviklet) til forsøk med DAB.

I notatet staket Kristiansen ut det han mente var eneste farbare vei. Med andre ord: Dropp DAB. Kjør P4. At senere DAB-forsøk i stedet ville måtte stjele frekvensressurser som opprinnelig var avsatt til fjernsyn, var å foretrekke, mente man i departementet.

Kjell Opseth blander seg inn

Det var ikke dette NRK og Televerket hadde sett for seg. Og kampen var ikke over. Til og med Kjell Opseth ble varm DAB-forkjemper utpå vinteren – i egenskap av «eier» av Televerket.

Sluggeren av en samferdselsminister skulle etter hvert sørge for at det ble bygget et vell av broer og tunneler på Vestlandet. Han sikret både stamvei til Bergen gjennom hjemfylket Sogn og Fjordane og flyplass på Gardermoen. Men et privat P4 ville ikke Opseth kjempe for.

– Han kunne gå ned i den minste detalj, og spesielt hvis det kunne bli noe til Sogn og Fjordane på sikt, sier Grete Knudsen om regjeringskollega Opseth. Hun var både sosial-og helseminister og handelsminister i Gro Harlem Brundtlands tredje regjering.

Så sent som midt i mars – da Stortingsmeldingen om NRK egentlig skulle vært klar – kjempet Opseth mot å slippe til et privat P4 i bakkenettet. Samferdselsministeren hadde en rekke innvendinger. Omsorgen for DAB-forsøkene var rørende tatt i betraktning (den manglende) utviklingen i årene som fulgte. Men Opseth reiste også spørsmålet om noen i det hele tatt var villig til å satse penger på å bygge ut P4s nett.

I et internt notat gjør Opseth det dessuten klinkende klart at verken departementet eller Televerket ville være interessert i å eie et fjerde riksdekkende nett for radiosendinger. Til nød kunne Televerket tenkes å ville gå inn som entreprenør og bygge ut nettet for en privat oppdragsgiver. Men også det ville være vanskelig. Veldig vanskelig, ifølge Opseth:

Også som entreprenør må imidlertid Televerket for øvrig kreve at det stilles en tilfredsstillende garanti for den økonomiske risiko. Dersom Televerket skulle eie et slikt nett, ville garantien for øvrig bli mye større. En utbygging av sendernettet til et fjerde riksdekkende program er svært ressurskrevende og står ikke i forhold til eventuelle inntekter … Med den tekniske utvikling en forventer vil det være meget uøkonomisk nå å bygge ut et slikt nett.

Kulturdepartementet omgikk til slutt hele obstruksjonsforsøket ved å skyve plasseringen av DAB foran seg.

– Mediepolitikken var delt mellom to departementer, Kulturdepartementet og Samferdselsdepartementet. Og Samferdselsdepartementet ivaretok lojalt Televerkets interesser. Samferdsel oppførte seg også som om man tilsynelatende ikke var bundet av mediepolitiske vedtak, husker Åse Kleveland.

Tor Fuglevik, Førdes store radiostrateg, kjenner ikke akkurat denne delen av historien så godt. Den offisielle versjonen er nemlig at pragmatikeren Førde med en gang så at det ville være politisk umulig å skaffe P3-flertall på Stortinget uten å gi borgerlig side «et bein» – altså en privat konkurrent til NRK i riksnettet. Men fullt så enkelt var det kanskje ikke, innrømmer Fuglevik:

– Det var for oss i NRK den gang vanskelig å tenke seg at det skulle være noen andre enn nettopp oss i radiomarkedet. At det skulle komme inn seriøse riksaktører i tillegg til disse irriterende lokalradioene, tok vi ikke helt inn over oss. Vi hadde jo fått være der i fred, helt alene, siden 1933. Men da vi så at TV-monopolet var i ferd med å sprekke, ble det en gryende forståelse av at dette også kunne skje for riksradioen. Førde brukte mye energi på å innprente i organisasjonen at NRK måtte være mer åpne for å slippe til andre. Var vi ikke det, kunne det etter Førdes mening medføre en rigiditet og mangel på tilpasningsevne som på sikt kunne få hele allmennkringkasteren til å sprekke.

Debatten i Stortinget

Både den teknologiske utviklingen og politiske motstandere hadde herjet med Arbeiderpartiet i mediepolitikken. Gamle dagers dogmatiske reklamemotstand var tvunget i kne i møtet med grenseoverskridende satellittfjernsyn. Derfor var det ifølge Åse Kleveland stor respekt i Ap-regjeringen for kompleksiteten og brennbarheten i mediespørsmål. Til slutt vant Kristiansen og Kulturdepartementet frem.

– Etter en prosess i regjeringen fikk jeg gjennomslag for at det var politisk umulig å gjøre det slik Samferdselsdepartementet ville. Det hadde vært en het vinter med masse presseoppslag og het temperatur. Hallvard Flatland i fri dressur, reklamesendinger fra England og konkursmodne nærradiostasjoner. Mye skulle strammes opp i kjølvannet av Langslets frislepp, og uenigheten om betingelsene for TV 2-konsesjonen økte konfliktnivået mellom Kultur og Samferdsel. Vi hadde en perlerad av støyende mediesaker – små og store – gående. Det ville ikke Gro ha mer av. De mediepolitiske problemene under Hallvard Bakkes tid hadde gjort henne allergisk. Det måtte være orden, og regler som kunne stå seg. Alle konsekvenser måtte være klargjort – også politiske, sier Kleveland.

Hun tviler på at Einar Førde hadde all verdens forhåpninger om å sikre NRK både en tredje radiokanal og frekvensressurser til å sette i gang med riksdekkende DAB-forsøk. Riktignok startet NRK de første forsøkssendingene med kanalen Alltid Klassisk i Østlandsområdet allerede i 1995. Men på dette tidspunkt var DAB-teknologien i sin spede begynnelse, og mottakere kostet 100 000 kroner i innkjøp.

– Einar var jo en politisk ringrev, og først og fremst hadde han en evne til å resonnere om hvordan spillet gikk. Selv om han sa at NRK ville ha DAB, og kanskje argumenterte mot et privat P4, tror jeg sikkert han hadde små illusjoner om å få både P3 og DAB til NRK. Det han oppnådde var å gi et inntrykk av å kjempe for det, men at det var regjeringen som hadde sagt nei. Dette kunne bli til en tilgodelapp – noe som skapte mulighet for en gjenytelse på et senere tidspunkt, sier Kleveland.

Førde var først og fremst opptatt av at NRK måtte sikre seg et nødvendig antall kanaler og frekvenser på radio og fjernsyn for å kunne stå imot under omveltningene som ville komme.

Da saken omsider kom til Stortinget for debatt og votering, var det allerede blitt sommer. Og et skjørt flertall for kulturminister Åse Klevelands og Roy Kristiansens forslag var sikret. Men først skulle medlemmene av Kirke-og undervisningskomiteen drøfte mediesituasjonen.

Saksordfører Tore A. Liltvedt fra Høyre trakk fram – nær sagt som vanlig fra Høyres side – aktuelle nyheter om budsjettoverskridelser og dårlig ledelse i NRK:

«Det synes også som tilliten mellom ansatte og ledelse er på grensen av sammenbrudd. I det hele tatt er det mye som tyder på at ’something is rotten in NRK’!»

I tillegg til å parafrasere Shakespeare fant Liltvedt også plass til John Stuart Mills ordtak om monopoler: «Monopol i alle former er beskatning av den flittige til fordel for den dovne.» Han siktet til at Kulturdepartementet ville binde en P4-søker til å la statseide Televerket stå for utbyggingen av nettet.

Liltvedt påpekte videre at nærradioene har «vist at det er andre og også morsommere og ledigere måter å kringkaste på enn det NRK representerte». Han mente at en riksdekkende privat aktør kunne bli «en vekker for NRKs riksdekkende kanaler, en spore til fornying og mindre arroganse overfor publikum».

Ut fra slike argumenter gikk Høyre inn for å la begge de to ledige riksnettene gå til private aktører.

Fremskrittspartiets Jan Simonsen argumenterte for at en privat radiostasjon ikke måtte pålegges begrensninger – for eksempel i mengden reklame – utover det som allerede fantes i alminnelig norsk lovgivning. «Hvis en privat radiostasjon skulle bruke for mye sendetid til reklame, vil lytterne skru over til en nærradio eller til NRK, som sender uten reklame, og man vil tape lyttere, og taper man lyttere, vil man tape annonsører.» Markedet måtte få bestemme. Simonsen mente også det var uhørt å legge føringer på innholdet, enten det var i et privat TV 2 eller i privat riksdekkende radio. «Det er jo demokratisk sett like uhørt som om et stortingsflertall gjennom komitemerknader skulle legge føringer på innholdet i Dagbladet eller Verdens Gang gjennom trusler om å frata disse avisene retten til å drive videre …»

I likhet med Høyre ønsket også Frp to private riksdekkende kanaler, og ingen flere til NRK.

Komitéleder Theo Koritzinski fra Sosialistisk Venstreparti advarte mot uhemmet frihet i eteren, noe han mente kunne gå på bekostning av «viktige kulturpolitiske verdier, viktige etiske verdier, viktige verdier som har sammenheng med beskyttelse av minoriteter, hindre rasistiske innslag osv.».

Koritzinski uttrykte tradisjonell SV-oppgitthet over markedskreftenes frie spill. Han skrev under på diagnosen til den amerikanske mediekritikeren Neil Postman – han som mente at vi var i ferd med å more oss til døde: «Også innenfor nyhets-, aktualitets-og dokumentarprogrammer er det kvikkaseriet, det overfladiske eller de mange spissformuleringene som mer og mer får dominere,» sa Koritzinski. Konkurranse ga enfold.

SV hadde tvilt seg fram til å la NRK få sitt P3, men ville ikke åpne for private radioaktører på riksnettet.

Kristelig Folkepartis Jon Lilletun spurte om Simonsen trodde at funksjonshemmede, samer, innvandrere og andre minoritetsgrupper ville få dekket sine lyttermessige behov ved kommersiell kringkasting der konkurranse skulle være det eneste prinsipp. Men samtidig hadde KrF så mange venner innenfor det kristne nærradiomiljøet som posisjonerte seg for å søke P4-konsesjon, at det ble vanskelig å ta helt avstand fra det private initiativ. Derfor ønsket Lilletun & co å legge til rette for et alternativ utenfor NRK, med basis i eksisterende nærradioer. KrF gikk med flertallet – for både P3 og P4.

Leiv Blakset fra Senterpartiet hadde vært saksordfører for TV 2-saken. I sitt innlegg ga han en ganske presis beskrivelse av hendelsene som hadde ført stortingsrepresentantene fram til avgjørelsen de skulle fatte denne dagen: «Det skjer til dels store endringar i medieutviklinga i Noreg. Årsakene til dette er mange. Den viktigaste årsaka er utan tvil den situasjonen vi fekk ved at store delar av det norske folket fekk tilgang til fjernsynskanalar som finansierer drifta ved sal av reklametid. Dette førte til at Stortinget gjorde vedtak om å legge ramma for å etablere ein ny riksdekkande fjernsynskanal i Noreg, finansiert ved reklame – TV 2. Ei sterk grunngjeving for dette var å sikre at dei midlane norske annonsørar bruker til marknadsføring, i størst mogeleg grad skulle gå til å finansiere norsk allmennfjernsyn.»

Vurderingen av et privat P4 burde følge samme prinsipp som for TV 2, men det måtte stilles vilkår, mente Blakset, før han ramset opp ordene som svært tidlig ble tatt i bruk for å definere P4: «Kanalen må sende program som er av interesse for det som vert kalla breie og smale sjåargrupper, nyhende og aktualitetsstoff, distriktsstoff og elles stoff av allmenn interesse.»

P4 måtte dessuten ha distriktsprofil – og det mest naturlige var ifølge Blakset at dette ble sikret gjennom «eit nært og fast etablert samarbeid med nærradiostasjonane i landet».

Sp gikk, på disse premissene, inn for å gi NRK P3 og å åpne for et privat P4. Det er verdt å merke seg at både KrF og Sp i Stortinget la vekt på at P4 burde etableres i tett samarbeid med landets nærradiostasjoner.

Arbeiderpartiets Magnar Sætre uttrykte sterk bekymring for at nærradioene skulle bli skadelidende, men også for dagspressens inntektsgrunnlag: «En får nå flere og flere tyver på det samme markedet, nemlig annonsemarkedet.»

Grete Knudsen fra Hordaland-benken i Ap satt selv i Stortingssalen denne mandagen i begynnelsen av juni – hun ble ikke medlem av Brundtland-regjeringen før høsten 1992. Hennes vurdering er at en tredjedel av Ap-representantene kunne vært troende til å følge SV i partiets opprinnelige Nei til alt-standpunkt – hadde det ikke vært for at en P3/P4-pakt mellom Ap, Sp og KrF allerede var jobbet frem.

Det skadet heller ikke at kulturminister Åse Kleveland kunne lokke med at kanalutvidelsen for NRKs del ville medføre styrking av NRKs nyhetssendinger fra distriktskontorene, landsdekkende sendinger på samisk og innvandrerspråk, og at sameradioen med dagens ressurser ville kunne «utvide produksjonen med 50–100 pst.».

To riksdekkende private kanaler, slik Høyre og Frp tok til orde for, var uaktuelt. Det var ikke det norske reklamemarkedet stort nok til å bære, slo Kleveland fast.

Med Sp og KrF om bord ble P3/P4-saken loset gjennom Stortingets votering litt over klokken 15 den 3. juni 1991.

Snart skulle løsningen fra stortingssalen møte virkeligheten.

OEBPS/script/insertSpan.js
// Small Javascript that will insert a span-element into every header 
// and paragraph element to trick the iPad/iBooks into centering text.
// See http://infogridpacific.typepad.com/using_epub/2010/10/dirty-little-hacks-in-epub.html
function setSpanIGP(){
  var clsElementList=document.getElementsByTagName('p');
  setSpaninPara(clsElementList);
}

function setSpaninPara(pClassList){
  for(i=0;i<=pClassList.length;i++){
    if(pClassList[i]){
      var para_html=pClassList[i].innerHTML;
      para_html='<span>'+para_html+'</span>';
      pClassList[i].innerHTML=para_html;
    }
  }
}

function init(){setSpanIGP();}

window.onload=init;






OEBPS/images/Cover.jpg
ow
[ )
@
®
(]

DOSOOOOL ——
oce

LYDEN AV POP,
PENGER OG POLITIKK








