Biologi 2BI (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 1997
Antall sider: 312
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Nynorsk
ISBN/EAN: 9788202164706
Læreplan: R94
Komponent: Grunnbok
Omtale Biologi 2BI

Et hovedmål med boka er å formidle konkret kunnskap om biologiske prosesser og fenomener. Et annet og like viktig mål er at elevene skal få kjennskap til biologisk og naturvitenskapelig tankegang, slik at både elever og lærere blir stimulert til å reflektere over naturen på en annen måte enn før.

Biologi 2BI består av

  • grunnbok
  • aktivitetsbok

Læreverket har også egne Internettsider med ressursstoff for elever og lærere. Du finner sidene ved å klikke her.

Biologi 2BI er et resultat av en grundig revisjon og omarbeiding av den forrige utgaven i tråd med den nye læreplanen.

Et hovedmål med boka er å formidle konkret kunnskap om biologiske prosesser og fenomener.

Et annet og like viktig mål er at elevene skal få kjennskap til biologisk og naturvitenskapelig tankegang, slik at både elever og lærere blir stimulert til å reflektere over naturen på en annen måte enn før.

Vi har lagt vekt på lage en variert bok for å utvikle elevenes nysgjerrighet og interesse for biologifaget. For å oppnå dette har vi brukt ulike pedagogiske virkemidler. For å motivere har vi lagt inn egne startsider til kapitlene, der leseren får litt informasjon og noen spørsmål knyttet til kapitlet. I slutten av hvert kapittel vil elevene finne oppgaver som gir mulighet til å repetere stoffet.

Vi har laget tre typer rammer med lærestoff: «Husker du?», «Verdt å vite» og «Mer om». «Husker du?», er ment som en påminning til eleven om stoff de har lært tidligere. «Mer om» inneholder fordypningsstoff som ikke direkte ligger innenfor læreplanen, men som kan gi de interesserte elevene mer innsikt i et emne.

Rammen «Verdt å vite» har tekst som tar opp stoff fra biologien som er ment å stimulere elevenes nysgjerrighet. Ved å dele inn og differensiere stoffet på denne måten tror vi at det blir lettere både for elever og lærere å få klart for seg hva som er sentralt stoff innenfor læreplanen.

Reidun Sirevåg

Til toppen