Kvener, skogfinner, romanifolk/tatere, romer og jøder er nasjonale minoriteter i Norge, og denne boka handler om deres historie og rolle i dagens norske samfunn. I barnehager og skoler er det mange tusen barn med bakgrunn fra de nasjonale minoritetene. Det er mangel på kunnskap, og det finnes negative holdninger til hver av folkegruppene. I denne boka kommer minoritetenes egne fortellinger og stemmer fram.
Hvordan kan vi skape glede, interesse og engasjement hos barn og unge om de nasjonale minoritetenes kulturer, uten å reprodusere stereotypier? Hvordan kan vi ivareta barn og unge som selv har en tilhørighet til de nasjonale minoritetene, i en undervisning som også gir rom til å undre seg, justere fordommer og bygge ny kunnskap? Hvordan kan vi snakke om den mørke, men viktige siden av norsk historie og samtid som handler om rasisme og diskriminering av minoritetsgrupper, uten at de blir forstått utelukkende som ofre? Disse sentrale problemstillingene blir drøftet i denne praksisnære boka, som inneholder konkrete undervisningsopplegg, pedagogiske refleksjoner og didaktiske tips og eksempler.
Boka er skrevet for studenter og undervisere i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanning, lektorutdanning og PPU. Andre målgrupper er ansatte i barnehage og skole. Den er også relevant for andre profesjonsstudier og profesjoner, for eksempel innenfor barnevern, sosialt arbeid og helse.