Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (Heftet)

Forfatter:

, , og

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 320
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202406264
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen gir en innføring i barns utvikling i barnehagealder og de vanskene som kan oppstå i denne aldersperioden. Fokus er på de ulike spesialpedagogiske utfordringene som ansatte i barnehagen møter.

I boka gis en grundig innføring i kartleggingsformer og samarbeid i barnehagen, med hjemmet, helsestasjonen og PPT. Forfatterne viser til viktigheten av å identifisere barns behov for hjelp og støtte, og hvordan barnehagepersonalet gjennom tidlig innsats og ved individ- og systemrettet arbeid kan sette inn nødvendige tiltak overfor barn med spesielle behov. Områdene som er viet størst oppmerksomhet i boka, er barn med samspillsvansker/atferdsvansker, språkvansker, emosjonelle vansker (særlig angst og depresjon), synsvansker, hørselsvansker, ADHD og Tourette syndrom og autismespekterforstyrrelser. I tillegg gis det en innføring i begrepsvansker der barn med spesielt svakt begrepsgrunnlag er særlig behandlet i forbindelse med utviklingshemning og hjerneskade. Problemer i forbindelse med flerkulturelle forhold (migrasjonsrelaterte vansker) er også diskutert.

Formålet med boka er å gi leseren en teoretisk innsikt i ulike vanskeområder og praktisk kunnskap som kan gjøres bruk av i den daglige omsorg, læring og utvikling av barn i barnehagen. Både sannsynlige årsaksfaktorer til problemene og sentrale tiltaksformer er derfor viet oppmerksomhet.

Boka er særlig aktuell for barnehagelærerstudenter, ansatte i barnehagen og studenter i spesialpedagogikk. I tillegg kan boka være til hjelp for studenter som spesialiserer seg til barnevernsarbeid. Boka gir et godt grunnlag for videre studier og forskning samt et kunnskapsgrunnlag for å forbedre praksis i PPT. Andre med tilknytning til eller interesse for barn i barnehagealder, for barnehagevirksomhet og spesialpedagogikk vil også kunne ha utbytte av boka.

Til toppen