Utdanningspolitikk som krisefabrikk: Håndbok i norske skolekriser (Heftet)

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Antall sider: 364
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202895891
Fag: Lærerutdanning, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Omtale Utdanningspolitikk som krisefabrikk: Håndbok i norske skolekriser

Hvorfor er skolen kringsatt av kriser?I denne boken undersøker vi hvordan norsk utdanningspolitikk kan skape kriser fremfor å løse dem.

Skolen overlesses med oppgaver som man ikke klarer å løse politisk. Skolen skal gi elevene felles referanserammer, fremme bærekraft og demokrati og bidra til sosial utjamning, inkludering og vellykket integrering. Den skal motvirke historisk forfall oghjelpe oss med å realisere utopiske fremtidsforestillinger.

Når man setter store og mange mål for skolen, er det vanskelig for lærerne, elevene og rektorene å lykkes. Skolen havner i en vedvarende krisetilstand. Den blir årsaken til små og store samfunnskriser samtidig som den skal være en mirakelkur. I boken tar vi for oss krisens funksjon, ontologi og epistemologi i den utdanningspolitiske retorikken og ser nærmere på hvordan utdanningspolitikken konstruerer kriser eller forsøker å håndtere dem i ulike historiske faser. Temaene som tas opp, har relevans for dagens skoledebatt.

Boken er skrevet for lærere, lærerutdannere, skoleledere, utdanningspolitikere, utdanningsforskere, journalister, fagforeninger og andre med interesse for utdanning. Boken er initiert av forskergruppa COMPETE ved Høgskulen på Vestlandet og redigert
av Tom Are Trippestad, Merethe Roos og Erlend Eidsvik. Den inneholder bidrag fra en rekke fremtredende skoleforskere ved ulike norske utdanningsinstitusjoner.

Til toppen

Flere bøker av Tom Are Trippestad, Merethe Roos og Erlend Eidsvik: